Elämäntapamuutos: 10 avaintekijää pysyvään muutokseen

Millainen on hyvä Personal Trainer

Janne Sipponen

Janne panostaa itsestä huolehtimiseen liikunnan, terveellisen ravitsemuksen ja levon muodossa sekä tekemällä hauskoja ja nautinnollisia juttuja.

Elämäntapamuutos mielessä? Tämä blogikirjoitus auttaa sinua pohtimaan asioita, jotka onnistuneessa elämäntapamuutoksessa ovat tärkeitä: Elämäntapamuutoksen avaintekijöitä.

Emme kirjoittaneet jälleen uutta blogia elämäntapamuutoksesta, jossa kerrotaan asiaa liikunnasta, ravinnosta ja unesta.

Miksi?

Koska tiedämme että hyvin harvoin muutoksen aikaansaaminen jää tiedosta kiinni. Olennaista muutoksen tekemisessä ei ole tieto vaan luottamus omaan itseen. Sitä me haluamme vahvistaa. 

1. Kyse ei ole pikamatkasta vaan muutosmatkasta

Hyvinvoinnin maailmassa elämäntapamuutos tarkoittaa usein pikadieettejä, kuureja ja kaiken maailman supersuunnitelmia, jotka lupaavat paljon lyhyessä ajassa.

Ne lupaavat niin paljon, että ne kuulostavat usein liian hyviltä ollakseen totta. Ja se johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että tiedämme etteivät ne olekaan totta.

Tutkimus on kerta toisensa jälkeen osoittanut, että äärimmäiset ja rajoittavat kuurit lisäävät pitkällä tähtäimellä pahoinvointia, eivät hyvinvointia.

Elämäntapamuutoksen alkutaipaleella tärkein asia muistaa on se, että ei olla pikamatkalla vaan muutosmatkalla. 

2. Miten aloittaa elämäntapamuutos?

Elämäntapamuutoksen alussa on halu voida paremmin, saada lisää jaksamista ja hyvinvointia. Usein se vaatii muutoksia nykytilanteeseen.

Muutokset eivät kuitenkaan koskaan kohdistu pelkästään konkreettisiin tekoihin vaan ihan olennaisella tavalla myös ajatteluun.

Muutokset tapahtuvat aina kahdella tasolla: tekojen tasolla ja mielen tasolla. Tämän vuoksi elämäntapamuutos ei koskaan kohdistu pelkkiin tekoihin tai käyttäytymiseen. 

Elämäntapamuutos kannattaa aloittaa pysähtymisellä. Pysähtymisen merkitys on siinä, että asetutaan hetkeksi pohtimaan elämää kokonaisuudessaan, omaa vointia ja jaksamista sekä omia toiveita nyt ja tulevaisuudessa. 

  • Millaista elämäni on juuri nyt?
  • Millaista elämäni on ollut muutaman viimeisen vuoden aikana?
  • Millaista toivon elämän olevan seuraavien vuosien aikana. 

On hyvä tiedostaa, että muutokset, jotka vievät meitä kohti niitä asioita, joita elämältä haluamme ja joita pidämme tärkeinä, mahdollistavat hyvinvoinnin lisääntymisen. 

 3. Katse omiin arvoihin – Miksi ja mihin haluan muutosta?

Hyvä tapa lähestyä omia arvoja on pohtia sitä, mitä teemme päivittäin ja viikoittain, mihin aikamme kuluu ja toisaalta sitä, mihin haluaisimme aikaamme käyttää, mikä tuntuisi tärkeältä omassa arjessa. 

Halu muutokseen syntyy usein siitä, jos sen välillä mitä on ja mitä haluaisimme olevan, on kitkaa. Tämä kitka on stressitekijä, joka pitkään jatkuessaan vähentää omaa hyvinvointia ja jaksamista.

Kun sinulle tärkeät asiat näkyvät arjessa ja ajankäytössä, mieli ja keho voivat paremmin. 

Voit nyt pohtia tämän perusteella: 

  • Mihin kaipaat muutosta?
  • Miksi tämä muutos tuntuu tärkeältä?
  • Kenelle se on tärkeä?
  • Mitä hyvää muutos toisi elämääsi, mitkä kaikki asiat olisivat toisin tulevaisuudessa?

4. Voimavaratarkastus – Mistä voima elämäntapamuutoksen tekemiseen?

Muutoksen sujuvuuden ja onnistumisen kannalta on tärkeää, että se on mitoitettu omiin voimavaroihin. Voimavarat voivat olla joko sisäisiä tai ulkoisia.

Sisäisistä voimavaroista esimerkkinä voidaan pitää vaikkapa omaa motivaatiota ja ulkoisista voimavaroista riittävän väljää aikataulua tai läheisten tukea. 

On tyypillistä, että ihmiset muutosta aloittaessaan painavat heti kaasua, pistävät ruokavalion uusiksi ja päättävät, että alkavat liikkua viisi kertaa viikossa.

Tällöin alkuinto on kova eikä se välttämättä oikein skaalaudu voimavaroihin. Täytyy kunnioittaa omaa arkea ja elämää. Usein alussa pitääkin nostaa jalkaa kaasupolkimelta tai painaa ihan jarrua.

Tässä vaiheessa ei kannata miettiä sitä, mikä olisi optimaalista vaan sitä, mikä sopii omaan elämään ja arkeen.

5. Arvoista tavoitteisiin

Tavoitteiden asettaminen omalle elämäntapamuutokselle on tärkeää, koska se auttaa konkretisoimaan asioita ja toisaalta luo uskoa siihen, että muutos on mahdollinen.

Olennaisempaa kuin se, kuinka paljon tiedät esimerkiksi terveyttä edistävästä liikunnasta tai ruokavaliosta on se, uskotko omaan mahdollisuuteesi muuttaa toimintaa. 

Tällä pystyvyyden kokemuksella onkin tutkimustulosten mukaan tärkeä rooli elämäntapamuutoksessa.

Itse tavoitteet kannattaa liittää aiemmin pohtimiisi arvoihin. Tavoitteet ovat eräänlaisia askelmia, joiden avulla omia arvoja toteutetaan elämässä.

Kun lähdet pohtimaan omia tavoitteesi, on hyvä pitää mielessä, että sinulla voi olla pidemmän aikavälin tavoitteita, mutta niiden saavuttamista helpottaa, kun pilkot niitä pienemmiksi lyhyen aikavälin tavoitteiksi.

Mitä konkreettisempia tavoitteet ovat, sitä parempi. Esimerkiksi ”jaksan paremmin kolmen kuukauden päästä” on aika epämääräinen tavoite ja sen saavuttamista on vaikea arvioida.

Tavoite, joka on puettu sanoiksi esimerkiksi niin, että ”jaksan kävellä bussipysäkiltä kotiin vievän ylämäen kauppakassin kanssa ilman, että minun tarvitsee pysähdellä matkalla” on jo paljon konkreettisempi, eikö vain?  

Ja muistathan, että maltti on valttia. Riittää, kun sinulla on kerrallaan 2-3 pienempää tavoitetta. Näin pidät huolta siitä, että voimavarasi riittävät.

6. Tavoitteista tekoihin – Suunnitelma

Suunnitelman tekeminen tukee elämäntapamuutoksen tekemistä. Nyt ehkä ajattelet, että kiireisessä elämäntilanteessa ei tee mieli kalenteroida enää yhtään mitään.

Ei hätää, sinun ei tarvitse päivän tarkkuudella miettiä mitä teet, eikä kannatakaan. Elämästä ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä pelkkää elämäntapamuutosta.

Mutta pääpiirteinen suunnitelma auttaa sinua paljon. Jos esimerkiksi tavoitteesi alussa on saada rutiini siihen, että menet kerran viikossa kuntosalille, kannattaa sinun miettiä muun muassa seuraavia käytännön asioita: 

  • Mitä teet? 
  • Milloin teet? menet kuntosalille?
  • Mikä mahdollistaa tekemistä? 
  • Onko jotain, mitä joudut jättämään pois tehdäksesi tämän?
  • Kenen kanssa teet?

7. Rakenna elämäntapamuutokselle mahdollisuuksia

Ehkä muistatkin, että voimavarat, jotka voivat auttaa sinua elämäntapamuutoksen tekemisessä, voivat olla sisäisiä tai ulkoisia.

Kumpaakin näistä voidaan myös vahvistaa. Erityisesti ulkoisia voimavaroja tunnistamalla ja lisäämällä voit mahdollistaa muutosta – rakentaa sille mahdollisuuksia. 

  • Tunnistatko omassa arjessasi kohtia, jolloin sinulla on hetki aikaa esimerkiksi odotellessasi lasta harrastuksesta, voisiko tämän ajan käyttää omaan vireystilaan sopivaan liikkumiseen?
  • Huomaatko olevasi ystävän kanssa kiinnostunut samoista hyvinvointiin ja elintapoihin liittyvistä teemoista? Voisitteko harrastaa yhdessä tai toimia toistenne vertaistukena?
  • Voitko illalla tehdä etukäteisvalmisteluita, jotka tuovat aamuun kiireettömyyttä ja mahdollistavat hyvän aamupalan syömisen?

Mitä itse keksit? Olennaista on kiinnittää huomiota niihin mahdollisuuksiin ja muutoksen mahdollistajiin, joita oma sosiaalinen ja fyysinen ympäristösi tarjoilee. 

8. Huomio onnistumisiin

Miksi onnistumisten huomaaminen on tärkeää?

  • Koska se auttaa sinua arvioimaan, oletko saavuttanut asettamiasi tavoitteita. 
  • Koska kyky tunnistaa onnistumisia menneessä ajassa auttaa näkemään niiden mahdollisuuden myös edessäpäin eli se luo uskoa itseen ja tulevaan. 
  • Koska se vahvistaa pystyvyyden kokemusta. 

Mikä sitten on onnistuminen?

  • Onnistuminen on ajatus, teko tai toiminta, joka saa sinut tuntemaan iloa ja ylpeyttä.
  • Usein onnistuminen liittyy johonkin asiaan, joka on sinulle merkityksellinen tai johonkin, mitä tavoittelet.
  • Olennaista ei ole se, kuinka suuri tai pieni teko on vaan se, että se on SINUN teko.

On tärkeää erottaa toisistaan onnistumiset ja ”onnenkantamoiset”. Jälkimmäisistäkin voi tulla iloiseksi, mutta usein ne ovat asioita, jotka tapahtuvat ilman sinun vaikutusta.

Se, että kiinnität huomiosi juuri niissä asioissa onnistumiseen, joihin sinä voit vaikuttaa, vahvistaa kontrollintunnetta.

Kontrollintunne tunne ja tunne vaikuttamisen mahdollisuudesta puolestaan vahvistavat elämänhallinnan tunnetta.

9. Elämäntapamuutos – tarkista kartta ja suunta aika ajoin

Kuten ihan alussa opimme, on elämäntapamuutos aina aikaa vievä prosessi, jota ei voi rutistaa tiukkoihin aikaraameihin ja sännätä läpi.

Samalla kun tämä mahdollistaa aitojen oivallusten syntymisen ja oppimisen sekä uusien elämäntapojen juurtumisen omaan arkeen, on mahdollista, että ajan kanssa suunta katoaa.

Tämä on hyvin tavallista ja sen vuoksi kannattaakin aika ajoin tehdä kuten alussa, pysähtyä pohtimaan oletko edelleen menossa kohti niitä asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä, tuntuuko asiat edelleen mukavilta tehdä, ovat ne riittävän helppoja ja teetkö muutoksia itseäsi vai muita varten.

10. Nyt voit onnitella itseäsi, elämäntapamuutos voi onnistua näillä eväillä

Jos sinua kiinnostaa tutustua Ehonan Personal Training -valmennukseen, varaa maksuton keskusteluhetki asiantuntijamme kanssa, niin voimme yhdessä selvittää voisimmeko auttaa sinua elämäntapamuutoksen tekemisessä.

Tehdään muutoksesta yhdessä mielekäs ja pysyvä – sellainen, josta seuraa, että elämäsi on enemmän sellaista, kuin toivotkin sen olevan.

Terveisin,
Janne ja Ehonan tiimi 💚

PS. jos sinua kiinnostaa syventyä blogin teemoihin tarkemmin, lataa sähköpostisarjamme ”10 testattua elämäntapamuutoksen avaintekijää” ilmaiseksi täältä.

Miten voimme auttaa?

Lähetä viestisi lomakkeella tai ota yhteyttä Annaan.
We also serve in English.

Anna Henriksson
045 133 9989
[email protected]