Arvot rakentavat muutokselle vahvan pohjan

Siniriikka Männistö

Psykologi ja ravitsemusterapeutti, jonka mielenkiinnon kohteita ovat elintapamuutos, painonhallinta ja hyvinvoinnin edistäminen.

Yksi Ehonan valmennusprosessin osa-alueista on arvotyöskentely. Ylevä termi tarkoittaa yksinkertaisuudessaan itselle tärkeiden asioiden tunnistamista.

Arvojen äärelle palataan usein, jotta muutokset kumpuaisivat siitä, mikä asiakkaalle itselle on aidosti tärkeää. Tämä on motivaation ylläpitämisen kannalta keskeistä.

Arvot kompassina muutoksessa ja pohjana Personal Trainer -ohjauksessa

Parhaimmillaan arvot ovat tietoisesti valittuja elämänsuuntia, jotka toimivat kompassina myös tilanteissa, joissa suunta tuntuu hetkellisesti olevan hukassa. Tämän takia arvojen määrittäminen toimii jykevänä pohjana myös Personal Trainer -ohjauksessa.

Kun tavoitteet linkittyvät itselle tärkeisiin asioihin, on motivaatiota muutosten ylläpitämiseen mahdollista ylläpitää sittenkin, kun alkutsemppi on karissut. Käytännössä tavoitteiden linkittäminen arvoihin saattaa näyttää esimerkiksi tältä:

  • kun syön säännöllisesti, olen virkeämpi ja jaksan leikkiä lapseni kanssa vielä työpäivän jälkeen
  • käydessäni kävelyllä saan itselleni omaa aikaa, mikä on auttaa minua jaksamaan henkisesti paremmin
Arvotyöskentely
Arvot, tavoitteet ja teot -pyramidi. Ehonalla Personal Training -valmennuksen tavoitteet johdetaan usein omista arvoista ja unelmista.

Arvotyöskentely estää myös kuormittavia ristiriitoja

Mitä tietoisempi arvoistaan on, sitä paremmin on mahdollista hahmottaa myös ristiriitoja toiveiden ja arkitodellisuuden välillä. Tällaiset arvoristiriidat kuormittavat olivat ne tiedostamattomia vai tiedostettuja, mutta vain tiedostamalla tilanteen siihen voi lähteä hakemaan muutosta.

Jos esimerkiksi terveys ja perhe ovat itselle tärkeitä arvoja, mutta työpäivän jälkeen voimat riittävät harvoin itsestä huolehtimiseen tai siihen, että olisi kiva perheelleen, on arvojen ja todellisuuden välillä selkeä ristiriita.

Kun tämän tiedostaa, voi lähteä miettimään konkreettisia tavoitteita tilanteen muuttamiseksi. Lähteä miettimään voisiko työkuormaa keventää esim. luopumalla tietyistä vastuista tai katkaista mahdollista ylityökierrettä rajaamalla työaikaa.

Menetelmiä arvotyöskentelyyn

Hyvä elämä -harjoitus

Hyvä elämä -harjoitus on menetelmä, jota olen käyttänyt paljon sekä itse että asiakastyössä. Kyseessä on klassinen hyväksymis- ja omistautumisterapia -harjoitus, joka rakentuu käsitekartan muotoon.

  • Ota tyhjä, valkoinen paperi ja kynä (tai pari).
  • Kirjoita paperin keskelle ”hyvä elämä” tai vastaava tiivistys.
  • Lähde keskikohdan ympärille hahmottelemaan sinulle tärkeitä asioita esimerkiksi liittyen perheeseen, parisuhteeseen, terveyteen, henkiseen hyvinvointiin, työhön, harrastuksiin/vapaa-aikaan, ystävyyssuhteisiin, henkiseen kasvuun… Älä tyydy pelkästään kirjoittamaan otsikkoa, vaan hahmottele, mikä olisi toivomasi tilanne: esimerkiksi ”olen kärsivällinen ja läsnä lapsilleni” tai ”minulla on töissä suurimman osan aikaa hyvä hallinnan tunne ja ehdin kuuntelemaan jaksamistani myös työpäivän aikana”. Mikä ikinä sinun hyvään elämääsi kuuluu. Nyt saa haaveilla!
  • Voit hyvin jättää kartan välillä hautumaan ja tehdä sen parissa osassa.
  • Kun olet valmis, merkitse kuhunkin kohtaan, kuinka tärkeä kyseinen arvo on sinulle asteikolla 1-10 (1= ei juuri lainkaan, 10=äärimmäisen tärkeä). Useampi kohta voi saada saman luvun, kyse ei siis ole arvojärjestyksestä. Mitä havaitset: millaiset asiat ovat sinulle tärkeitä?
  • Vielä viimeiseksi: merkitse kuhunkin kohtaan, miten hyvin arvo toteutuu tällä hetkellä arjessasi. Voit käyttää jälleen asteikkoa 1-10 (1= ei lainkaan, 10=elän täysin arvoni mukaista elämää). Mitä havaitset: ohjaavatko arvot jo arkeasi vai tunnistatko ristiriitoja?
  • Jos huomaat ristiriitoja joiden sinulle tärkeiden arvojen ja arjen toteutuksen välillä, pysähdy miettimään, millaiset konkreettiset askeleet veisivät sinua lähemmäksi ”hyvää elämää”? Mikä olisi pienin mahdollinen askel päästä lähemmäksi toivottua tilannetta? Mitä se vaatisi?

Mielenterveystalon harjoitukset

Jos kaipaat työskentelyn tueksi selkeämpi raameja, voit kurkata Mienterveystalon arvotyöskentelyharjoituksia, kuten ”Tärkeitä, voimavaroja antavia asioita”, ”Tärkeät asiat ensin” tai ”Arvot ja ajankäyttö” .

Oivamieli-sivuston harjoitukset

Hyväksymis- ja omistautumisterapiaharjoitusten aarreaitta Oivamieli-sivusto tarjoaa lukuisia harjoituksia arvotyöskentelyn tueksi. Klikkaa sivustolla olevan Arvot- ja valinnat alaotsikosta löytääksesi arvotyöskentelyharjoitukset. Myös muita sivuston harjoituksia kannattaa tosin kuunnella – siellä on erinomaista sisältöä muutoksen tueksi.

Terveisin,
Siniriikka Männistö
Ehonan Psykologi ja ravitsemusterapeutti

Lue blogiamme. Teemaan liittyvät kategoriat:

Miten voimme auttaa?

Lähetä viestisi lomakkeella tai ota yhteyttä Annaan.
We also serve in English.

Anna Henriksson
045 133 9989
[email protected]