Joustava syöminen auttaa pysyvässä painonhallinnassa

Siniriikka Männistö

Psykologi ja ravitsemusterapeutti, jonka mielenkiinnon kohteita ovat elintapamuutos, painonhallinta ja hyvinvoinnin edistäminen.

Dieettikulttuuri ja yleistynyt laihdutuspuhe promoavat ruokavalintojen ehdottomuutta: ”rajaa nämä asiat ruokavaliostasi ja onnistut painonhallinnassa”, ”näin pääset eroon herkuttelusta”… Vastaavia iskulauseita löytyy loputtomiin, jos tutkii lehtien uutispalstoja tai hyvinvointiyritysten mainoksia.

Otsikot lupaavat helppoutta, selkeyttä ja hallintaa. Ei ihme, että ne vetoavat.

Syömisen tiukan rajoittamisen ongelmat

Syömisen tiukka rajoittaminen ja mustavalkoinen kuuriajattelu tuottavat kuitenkin useimmille pettymyksen. Kun kuuri loppuu, paino nousee takaisin vanhoihin lukemiin.

Viimeisen vuosikymmenen aikana tutkimus on selkeästi näyttänyt, että tällainen tiukka rajoittaminen altistaa ahminnalle ja tunnesyömiselle. Vastoin yleistä uskomusta, syömisen tiukka rajoittaminen on yhteydessä korkeampaan painoon.

Kun syömistä ohjaavat ehdottomuudet, tulee elämästä pinnistelyä “kielletyn hedelmän” houkutusta vastaan. Tämä kuluttaa tahdonvoimaa, joka meillä ihmisillä on valitettavan rajallinen. Ennemmin tai myöhemmin tulee tilanne, jolloin syöminen poikkeaa suunnitelmasta: tulee syötyä ylenmäärin, tai ruokaa mitä on pyrkinyt välttelemään.

Jos syömistä ohjaa on-off -tyyppinen ajattelu, pienikin poikkeama voi tuntua epäonnistumiselta ja on helppo ajatella, että “antaa mennä, kun meni jo pieleen”. Syömisestä katoaa hallinta.

Useimmat pyrkivät ratkaisemaan tämän “ottamalla itseään niskasta kiinni” tai “palaamalla ruotuun”. Todellisuudessa ruotuun palaaminen on vain tarttumista uudelleen ja uudelleen samaan oljenkorteen, joka on noidankehän taustalla: syömisen tiukka rajoittaminen.

Joustava syöminen, painonhallinta
Joustava syöminen auttaa pysyvässä painonhallinnassa

Vaihtoehtona joustava syöminen

Terveyden ja painonhallinnan näkökulmasta tiukkojen sääntöjen sijaan syömiseen olisi tärkeä löytää joustavuutta. Mistä joustavassa syömisessä on sitten kyse?

Joustavan syömisen ydinajatuksena on, että kaikenlaiset ruoat ovat sallittuja. Ruoat eivät ole ”hyviä ja huonoja”, sallittuja ja kiellettyjä” – kaikki ruoat ovat ok.

Suurella osalla asiakkaistani, jotka kamppailevat painonhallinnan kanssa, haasteena on nimenomaan syömisen joustavuus. Keskustellessamme asiasta useimmilla ilmenee sama huoli: ”jos luovun ruokavalion tiukoista rajoituksista, syömisestä tulee täysin hallitsematonta.”

On hyvä huomata, ettei joustava syöminen tarkoita jokaiseen mielihaluun tarttumista ja hedonistista mässäilyä.

Se tarkoittaa paitsi sallivuutta, myös tosiasioiden tiedostamista: suurimman osan nautitusta ruoasta on hyvä olla terveyttä edistävää, ruokailun säännöllistä, monipuolista ja riittävää.

Se tarkoittaa myös sen ymmärtämistä, että on ihan ok herkutella. Herkuttelu tai ylensyöminen eivät vaadi itsensä kurittamista tai kompensoimista, vaan myös poikkeamien ymmärretään kuuluvan asiaan.

Syömisen ei tarvitse olla täydellistä, vaan riittävän hyvää. Myös henkinen hyvinvointi on osa terveyttä ja mitä olisikaan elämä ilman herkkuja?

Voi miten paljon helpompaa elämästä tuleekaan, kun syöminen on sallivaa ja armollista.

Siniriikka Männistö, psykologi, ravitsemusterapeutti

Joustava syöminen on taito jota voi harjoitella

Joustavuus ei ole ominaisuus, joka meillä joko on tai ei ole. Se on taito, jota voi harjoitella. Harjoittelu lähtee omien toimintatapojen ja niiden vaikutusten tiedostamisesta:

  • Millaisia syömiseen liittyviä sääntöjä ja uskomuksia minulla on?
  • Huomaanko rajoittavani syömistä tiukoilla säännöillä? Miten se on palvellut minua lyhyellä aikavälillä, entä pitkällä?
  • Mitä pelkään, että tapahtuisi, jos syömistäni eivät rajoittaisi tiukat säännöt? Mitä todennäköisesti tapahtuisi?

Kun ajatuksistaan tulee tietoisemmaksi, niitä on mahdollista haastaa. Haitallisten uskomusten tilalle voi lähteä mallaamaan sellaisia, jotka aidosti palvelevat hyvinvointia. Miltä esimerkiksi nämä kuulostaisivat:

  • Onnistunut painonhallinta ei rakennu itsekurin varaan.
  • Kaloreiden laskeminen ja ruokien punnitseminen eivät kuulu painonpudotukseen.
  • Mikään ruoka ei ole kielletty, yritit pudottaa painoa tai et.
  • Ruokavalion kokonaisuus ratkaisee, eivät yksittäiset ruokavalinnat.
  • Herkkua ei tarvitse tienata liikunnalla tai ansaita terveellisellä syömisellä.

Lopuksi

Ajatus- tai toimintamallien muuttaminen ei ole helppoa saatikka nopeaa. Lukuisten asiakaskohtaamisten – ja omien kokemusteni – perusteella, voin kuitenkin luvata, että se kannattaa.

Voi miten paljon helpompaa elämästä tuleekaan, kun syöminen on sallivaa ja armollista.

Miten paljon helpompi onkaan keskittyä siihen, mikä oikeasti on olennaista terveyden edistämisen kannalta, kun tahdonvoima ei kulu satunnaisen pullan vastustamiseen.

Ja miten paljon helpompi onkaan arvioida, mitä keho oikeasti kaipaa, kun huomio ei ole jumiutunut mielen sisäiseen kamppailuun.

Jos kaipaat apua, niin meiltä saat tukea ottamalla yhteyttä tuosta alhaalta. Tutustu myös painonhallintaa pintaa syvemmältä ryhmävalmennukseemme täältä. Ryhmävalmennus alkaa syksyllä 2022.

Terveisin,
Siniriikka Männistö
Ehonan Psykologi ja ravitsemusterapeutti

Lue blogiamme. Teemaan liittyvät kategoriat:

Miten voimme auttaa?

Lähetä viestisi lomakkeella tai ota yhteyttä Annaan.
We also serve in English.

Anna Henriksson
045 133 9989
[email protected]